צילום: עודד סמדר

בית מתחיל במטבח וזו לא קלישאה. תכנון ועיצוב המטבח חשובים לנו כי הוא מרכז הבית המודרני והמקום העיקרי בו מתרחשים כל מה שאנחנו אוהבים: אוכל, משפחה, חברים, עיצוב.
הסטטיסטיקה אומרת שקונים מטבח כל שמונה שנים בממוצע. בין אם עוברים דירה ובין אם מחליטים לשפץ ולהחליף את המטבח הקיים. התקציב הגדול ביותר בשיפוץ שמור למטבח.
על מנת שנוכל להגשים את שאיפותינו וציפיותינו מהמטבח החדש שלנו כדאי שנקדיש תשומת לב ונבין את השלבים הנכונים לתכנון ועיצוב המטבח. מטבח מודרני אינו מסתכם ב"משולש הקדוש" של כיור – כיריים – מקרר. כל מטבח הוא עולם ומלואו, כאשר המטרה היא ליצור סינרגיה בין כל השלבים וליצור לבסוף את מטבח החלומות.

סגנון המטבח

מומלץ להתחיל בבחירת סגנון המטבח. זו איננה החלטת עיצוב בלבד כי לסגנון המטבח תהיה השפעה מכרעת על התכנון שלו. שאלו את עצמכם האם המטבח יהיה מטבח מודרני? מטבח כפרי? מטבח מינימליסטי? מטבח פתוח לחלוטין? מטבח עם אי? האם יש צורך במקומות ישיבה במטבח? סגנון המטבח שתבחרו ישפיע על פרטים ומרכיבים אחרים במטבח, שאולי דורשים התייחסות אחרת, מידות שונות ומוצרים נלווים שונים. סגנון המטבח המועדף גם ישפיע במידה רבה על החלטתכם בבחירת חברת המטבחים בה תרצו להזמין את המטבח שלכם.

מידות, גודל וצורה

לכל מטבח מידות, גודל וצורה משלו. לא תמיד יהיה אפשר לשנות נתונים קיימים בשטח כמו: קירות, פתחים, חלונות וכדומה. לכן כמובן שעדיף להתחיל את מלאכת התכנון של המטבח כמה שיותר מוקדם בהליך הבנייה או השיפוץ על מנת שלא יכנסו תכתיבים נוספים ומירב אפשרויות התכנון יהיו עדיין פתוחות בפנינו.

צרכים, שאיפות וחלומות

היו קשובים לצרכים האישיים, לשאיפות ולחלומות שלכם. אין צרכים שאינם נכונים. תכנון נכון של מטבח יידע לתת תשובות פרקטיות ועיצוביות לכל צורך או דרישה. בחרו את איש המקצוע ואת חברת המטבחים שילוו אתכם שיהיו קשובים לצרכים ולשאיפות שלכם. עם זאת התאימו את החלומות לתקציב.

מיקום נקודות מים ובישול במטבח

מיקום נקודות המים והבישול הם מרכז התכנון של המטבח. הכיור והכיריים הם מהות המטבח ולכן ימוקמו ראשונים. לאחר מכן תהיה דאגה לשאר הפונקציות, שבדרך כלל ישרתו באופן כלשהו את נקודות המים והבישול במטבח ויוסיפו יחידות שישמרו על ארגון ואחסון נוחים.
הכיור יכול להיות מתחת לחלון, באי או צמוד קיר. כך גם הכיריים, אם כי פחות מומלץ לכיריים להיות ישירות מתחת לחלון. מלאכת הניקוי של חלון קשה יותר מקיר מאחורי הכיריים. חלון פתוח מול להבת כיריים גז יכול להיות מסוכן.
תכנון מיקום נקודות המים והבישול יתייחס למרחקים ביניהם ולמשטחי העבודה. משטח העבודה העיקרי במטבח הוא משני צדי הכיור, בעיקר בין הכיור לכיריים. יש להקפיד לקבל משטח נוח לעבודה בין נקודת המים ונקודת הבישול. המשטח צריך להיות מספיק גדול לעבודות בישול בסיסיות. עם זאת הוא אינו חייב להיות משטח העבודה היחיד ומשטח מצדו השני של הכיור יכול לפצות על היעדר משטח מספק בין הכיור לכיריים. מצד אחר המרחק בין נקודות המים והבישול במטבח צריך להיות מרחק נוח לנגישות ולתנועה בין שניהם. אין להגזים במרחק רב מדי ביניהם.

מוצרי חשמל למטבח

בחירת מוצרי החשמל למטבח צריכה להיעשות בשלב מוקדם של התכנון מכיוון שזו החלטה שתשפיע על מידות הארונות וסוגם. מקרר חופשי (Free Standing) או מקרר אינטגרלי (בנוי בתוך ארון)? תנור 60 ס"מ, 70 או 90 ס"מ? גודל הכיריים? מדיח צר? מדיח רחב? וכך הלאה. קיימות היום אפשרויות רבות. עשו סקר שוק והיו מודעים לאפשרויות.

תוכניות חשמל ואינסטלציה

לאחר שנבחרה התוכנית העקרונית למטבח מעצב.ת הפנים שלכם או חברת המטבחים יכינו עבורכם תוכנית חשמל ואינסטלציה מדויקת עבור הקבלן או המשפץ של המטבח שלכם. זו תהיה תוכנית מותאמת לתכנון ולבחירות שנעשו עד כה.

חומרי גמר

כאשר המטבח ישלח לייצור זו העת להחלטה סופית על חזותו של המטבח. כאן תדרשו להחלטות לגבי חומרי הגמר שלו, שכוללים את סוג החזיתות, חומרים, צבעים, סוגי ידיות וכל פרט חיצוני לבחירה. כמובן שיכנסו כאן שיקולים של התאמה לעיצוב הכללי של הבית ובפרט לחללים משיקים למטבח כמו פינת האוכל.

משטח עבודה

מטבח איננו שלם ללא משטח עבודה וגם כאן ההיצע הוא גדול: קיימים משטחי עבודה סינטטיים וטבעיים, כמו: שיש, גרניט, פורצלן, זכוכית, קוריאן, עץ, פניקס ועוד. שיקולי בחירת משטח העבודה המתאים למטבח צרכים להיות מטעמים אסתטיים ופונקציונליים גם יחד. את המידות הסופיות למשטחי העבודה ייקח בדרך כלל איש המקצוע לאחר הרכבתו של המטבח ואז ידרשו לו עוד כמה ימי ייצור והרכבה. זה אומר שיום הרכבת המטבח איננו היום בו תוכלו כבר ליהנות מעבודה בו אלא יש לקחת בחשבון עוד כשבוע ימים עד שבועיים, ואולי יותר מכך, עד שמשטחי העבודה יורכבו במקומם.

שירות ואחריות

לכל אורך הדרך אל תוותרו על שירות מקצועי ומסור, שיקל עליכם לצלוח את כל השלבים בחדוות יצירה ומענה לכל הצרכים הפונקציונליים והעיצוביים כאחד. כמו כן דאגו להזמין את המטבח בחברת מטבחים בעלת מוניטין, שמשתמשת בחומרי גלם איכותיים ובתהליכי ייצור מתקדמים, מגלה מעוף ויצירתיות ונותנת אחריות, כדי שתוכלו ליהנות מהמטבח שלכם שנים רבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *