צילום: גידי בועז

כאשר מעצבים מטבח בחלל קטן חשוב למקסם את השטח הפנוי. התכנון צריך להיות מדויק ומאד יעיל. ישנן דרכים לעשות זאת על מנת להפיק את המירב וליהנות ממטבח ראוי גם בחלל קטן.

בחרו את הפריסה הנכונה

הדבר החשוב ביותר בחלל קטן הוא הפריסה הנכונה. הפריסה צריכה להיות מתוכננת היטב כדי שתנצל את השטח עד תום ולמזער את כמות העומס. בבחירת הפריסה יש לשקול גם את זרימת העבודה במטבח ואת חשיבותו של המטבח לבעליו. העיצוב לאוהבי הבישול ולמתכוונים לבלות בו זמן רב לא יהיה זהה לאלו שממעטים לבשל.
מטבח שבו שני דלפקים מקבילים (האחד צמוד קיר והשני אי או חצי אי) העוברים לכל אורך השטח הנתון למטבח הוא אופציה אידיאלית עבור חללים קטנים. אי או חצי אי יוצרים תחנת עבודה רב תכליתית נוספת לשורת הארונות שצמודה לקיר ומנצלת בצורה מיטבית כל שטח נתון.

מקסימום אחסון

נצלו את שטח הקיר כולו ואת אפשרויות האחסון באי (אם ישנו בתוכנית). אפשר להוסיף ארונות קיר עד התקרה, לפריטים בהם משתמשים בתדירות נמוכה יותר, ופתרונות פרזול חכמים שיקלו את הגישה במקומות הנמוכים וייעלו את האחסון. שימוש במדפים פתוחים יכולה להיות גם דרך מצוינת להפיק את המרב מהשטח המצומצם שבין הארונות התחתונים לעליונים או בשטחים פתוחים אחרים ולספק הזדמנויות אחסון ועיצוב נוספות. פתרונות אחסון חכמים ויעילים יעזרו לשמור על המטבח מאורגן ופונקציונלי. קחו בחשבון את מוצרי החשמל ופריטים אחרים שצריך למצוא את מקומם במטבח. השתמשו בפריטי ריהוט שיכולים לשרת מספר מטרות, כמו אי מטבח עם מקומות ישיבה או שולחן אוכל עם אחסון מתחת.

בחרו מוצרי חשמל קטנים מספיק

קיימים היום מוצרי חשמל קטנים מספיק כדי להתאים לחלל קטן ועדיין בעלי התכונות הדרושות. דירה קטנה מותאמת למספר נפשות מצומצם ועל כן אפשר להסתפק במוצרי חשמל קטנים יותר או לשלב במוצר אחד יותר מפונקציה אחת על מנת לחסוך במקום, כמו מיקרו משולב עם תנור, מדיח קטן, מקרר ומקפיא קומפקטיים ואינטגרליים. למיקום מוצרי החשמל העיקריים תהיה השפעה על יעילות זרימת העבודה וחשוב להקפיד בכך, למשל על המרווח בין האי לארונות הצמודים לקיר או בקרבת אזורי הישיבה.

מטבח עם אי

אי או חצי אי הוא פתרון נפלא ליצירת תחנת עבודה רב תכליתית, הן לאחסון והן כמשטח עבודה ואכילה. צריך לדאוג לתכננן אותו כך שיתאים לדרישות: אם ליחידות אחסון נשלפות או לאפשר מקום ריק לכיסאות ישיבה. אפשר למקם בו גם פונקציות פעילות מרכזיות כמו כיור או כיריים.

צבעים בהירים ואור טבעי

בכוחם של הצבעים הבהירים ליצור אשליה של חלל גדול יותר. פחות מומלץ להעמיס בצבעים כהים ובולעי אור. חזיתות זכוכית יהיו פתרון נהדר ויוקרתי למטבח קטן. מטבח זכוכית יכול להיות בגימור מט או מבריק. גימור מבריק יכול להוסיף השתקפויות שיוסיפו הרגשת עומק וחלל גדול יותר. נצלו אור טבעי ומקסמו אותו, על מנת שיעזור לגרום לחלל להרגיש מרווח ומזמין יותר, והשתמשו בתאורת משימות ממוקדת לאזורים הזקוקים לתוספת תאורה.

עיצוב מטבח קטן

המשמעות של עיצוב מטבח בחלל קטן אינה אומרת ויתור על העיצוב לטובת משמעויות פונקציונליות בלבד. החכמה היא למצוא את האיזון בין פונקציונליות ואסתטיקה. הוסיפו דגשים ונגיעות דקורטיביות אישיים כדי לגרום למטבח להיות מזמין ובעל אופי. מטבח בכל קנה מידה אמור להיות התאמה אישית ולתת ביטוי לבעליו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *