האי במטבח יכול להכיל פונקציות שונות: כיריים, כיור, מוצרי חשמל שונים, מקומות ישיבה, שטחי אחסון, גלויים ונסתרים, מקומות פתוחים לדקורציה ועוד. אפשר אפילו לתכנן מטבח שלם שכולו אי. הדבר דורש רק התאמות של מוצרי החשמל, בעיקר של בחירת המקרר.
הפונקציה השכיחה ביותר באי למטבח היא כיריים. יש לכך יתרונות רבים.

בישול יעיל

אי למטבח בשילוב כיריים מאפשר חווית בישול יעילה ונוחה. פעמים רבות הפרדת הכיריים מהכיור יאפשרו משטחי עבודה נרחבים יותר. האי למעשה מספק שטח נוסף לבישול והכנת ארוחות, הגשה או פעילויות אחרות במטבח. כאשר הכיריים ממוקמות על האי במטבח יש אפשרות לנוע בחופשיות סביבן ולגשת לסירים ולמחבתות מזוויות שונות. הפרדת הכיריים והכיור תהיה נוחה יותר בדרך כלל במקרים בהם עובדים במטבח יותר מאדם אחד. כך גדלות האפשרויות שיהיה משטח עבודה נפרד לכל מי שפעיל במטבח בו זמנית.

מוקד האש

הכיריים הם מוקד האש במטבח גם מבחינה אנרגטית. הן בדרך כלל המרכז לאינטראקציה החברתית בין מי שאמון על הכנת האוכל לבני המשפחה או לאורחים. זהו מרכז שמושך להתקבץ סביבו. עם זאת יש לתת את הדעת שהצבת הכיריים על האי במטבח יכולה להוות גם סיכון בטיחותי אם מתוכננים מרווחים מוגבלים בין הכיריים לאלמנטים אחרים במטבח או אם הכיריים ממוקמים בקצוות האי. זהו אתגר תכנוני שיש להתגבר עליו בכל מקרה של מיקום כיריים באי.

אפשרויות אוורור

כיריים באי המטבח עלולים גם להציב אתגרי אוורור. עם זאת יש היום פתרונות אוורור מגוונים, המתאימים במיוחד לתכנון כיריים באי המטבח, שיוכלו למנוע מעשן ומריחות בישול להתפשט במטבח ובסביבתו. ישנם קולטי אדים מסוגננים המיועדים להיות תלויים מהתקרה מעל הכיריים ויכולים להיות מרכיב עיצובי מרכזי וישנם קולטי אדים נסתרים, הנשלפים ממשטחי העבודה הצמודים לכיריים בעת הצורך בלבד. המנוע והפילטרים יכולים לשבת בתוך הארונות. לחברות מסוימות יש קולטי אדים מובנים בתוך הכיריים עצמם.

הכנות מותאמות אישית

כיריים או כל פונקציה אחרת באי דורשות הכנות של נקודות חשמל או אינסטלציה מראש ובעוד מועד. העבודות הללו נעשות בשלב מוקדם יחסית של הבנייה, לפני הריצוף, ולכן הן דורשות תכנון מוקדם ומדויק. כדאי להבין את הצרכים ולהתמקד במוצרי החשמל המבוקשים ובבחירות העתידיות בשלב מוקדם עד כמה שאפשר ולהיערך עם תוכניות עבודה בהתאם.

בחרו חומרים עמידים

כדי להבטיח אורך חיים ובטיחות כדאי לבחור לסביבת הכיריים חומרים עמידים הן לחום והן לטובת קלות תחזוקה. זה אומר שמשטח העבודה באי אמור להיות בעל תכונות פרקטיות מתאימות מעבר לאסתטיקה המבוקשת. מומלץ גם לתת את הדעת לבחירת חזיתות האי, שיאזנו בין פונקציונליות, בטיחות ואסתטיקה, כי אי למטבח עם כיריים יהיה מרכז עבודה משמעותי במטבח.

תאורה לאי במטבח

תאורת אי ראויה תבקש לשלב בין תאורה משימתית, שתפקידה יהיה להאיר היטב את הכיריים ומשטחי העבודה, עם תאורה סביבתית ברחבי האי שתיצור מרחב אסתטי מזמין. אלו יכולים להיות גופי תאורה שונים או אותם גופי התאורה, אם הם עונים לכל הדרישות. מכיוון שהאי במטבח הוא יחידה העומדת בפני עצמה אפשר לייחד את האסתטיקה של גופי התאורה מעליו ולהשתמש בהם כיחידות אסתטיות אינדיבידואליות מושכות את העין.

אם נשמור על איזון באי למטבח בשילוב כיריים בין פונקציונליות, בטיחות ואסתטיקה, נוכל להבטיח לעצמנו מטבח מודרני, מסוגנן ופרקטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *