עיצוב: רוני סמסון, צילום: שירן כרמל

קשה לדעת מתי בדיוק התחילו לתכנן את האי במטבח, אך אין ספק שהוא הפך למרכז המטבח. מרחב המשימות שלו רק גדל וגדל. הצורך המשמעותי בו נוצר עם הסרת הקירות של המטבח הסגור והפיכתו למטבח פתוח. זה היה תהליך מתמשך ואולי הוא עדיין בהתהוות עם עליית חשיבותו של המטבח כמרכז המשמעותי בבית.

דבר אחד בטוח: אי המטבח הפך לאחד המאפיינים הפופולריים ביותר במטבח המודרני.

הנה כמה מיתרונותיו:

האי כשטח עבודה מוגדל

אחד היתרונות העיקריים של האי במטבח הוא בכך שהוא מספק יותר שטחי עבודה. במטבחים קטנים זה מאד משמעותי. גם לבשלנים ולאופים זה מועיל מאד. מרחבי העבודה בדרך כלל גדולים יותר באי ולכן נוח מאד לעבוד עליהם, במיוחד למלאכות שדורשות שטח עבודה מוגדל יחסית, כמו רידוד בצק לדוגמא.

האי כשטח אחסון

האי בדרך כלל בנוי מיחידות ארונות שהן למעשה אחסון מובנה. זה מקום מצוין, נגיש ונוח לאחסון כלי המטבח השונים, סירים, מחבתות, תבלינים וכל דבר נחוץ במטבח. כאשר האי הוא הרהיט בין המטבח לפינת האוכל או הסלון – הצד שפונה אליהם יהיה מקום אחסון נפלא לכלי ההגשה המיוחדים.

מקומות ישיבה

פעמים רבות משאירים מקום פנוי באי במטבח לכיסאות ישיבה לארוחות לא פורמליות. זה מקום מתאים לארוחות בוקר קלות, לארוחת ערב, לקריאת עיתון הבוקר עם כוס הקפה, לארח חברים קרובים או להתמסר ללפטופ.

תוספת שטח גמיש

לפעמים כל מה שצריך הוא שטח דלפק נוסף. בעיקר כאשר אין מקום אחר לישיבה בבית. האי יכול להיות גמיש, רב תכליתי ולשמש למגוון מטרות.

 

האי כמרכז התקשורת בבית

היות והאי חופשי מקירות סוגרים מעצם ייעודו העבודה בו נעימה ותקשורתית יותר. כל ההתנהלות היא מול הבית, מול הנוף או בתקשורת עם אנשים אחרים ולא מול קירות. אין ספק שכך נעים יותר לעבוד.

האי כרהיט

במרבית התוכניות האי הוא רהיט המעבר בין המטבח לחלל הקרוב לו: פינת האוכל, הסלון או אפילו מבואת הכניסה לבית. הוא יכול להיות בעיצוב מיוחד, הוא יכול להסתיר מעט מהמטבח כי נקודת המבט הראשונה פוגשת בו והוא יכול להיות מקושר לרהיטים אחרים בחללים הנושקים למטבח.

טיפים לתכנון מטבח עם אי:

  1. קחו בחשבון את שטח המטבח שיש לכם. האי צריך מרחבים נוחים להתנהלות מכל צדדיו החופשיים.
  2. החליטו למה אתם רוצים שהאי ישמש: למיקום הכיריים? לכיור? חופשי מפונקציות? למשטח עבודה או הגשה? למקומות ישיבה?
  3. בחרו את מידות האי המתאים לצרכים שלכם. כל פונקציה דורשת מידות מינימליות משלה. ההתנהלות סביב אי גדול מדי עלולה להיות מסורבלת מדי. מרחק קטן מדי בין האי ליחידות ארונות אחרים או לקיר יקשה על העבודה במטבח, על פתיחת הארונות או המגירות ועל תפעול מוצרי החשמל. המרווח החופשי חשוב גם לבטיחות העבודה במטבח.
  4. תכננו מקומות ישיבה נאותים: לפחות כ-60 ס"מ לכל סועד. השאירו לפחות כ-30 ס"מ מרווח פנוי לרגליים מתחת למשטח הישיבה.
  5. אם יש על האי פונקציה, כמו כיריים, יש להרחיקה מהקצוות ולשמור על משטחי עבודה פנויים סביבם.
  6. יש לוודא שהאי מואר היטב. בחרו את נקודות התאורה מעליו בהתאם לגודלו של האי ולעיצוב שתבקשו להשיג.

תוכנית מטבח עם אי היא ללא ספק התוכנית המבוקשת ביותר. יתרונותיה רבים. אז אם אתם בשלבי תכנון המטבח שלכם – אי בהחלט צריך להיות ברשימת השיקולים.

 

אפשר להתרשם מצורות אי מקוריות וייחודיות באולם התצוגה של המותג next125 מבית Schuller גרמניה, באתר: www.schuller.co.il ובדפי המותג ברשתות. ניתן להתאים כל אי לתוכנית האינדיבידואלית.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *