מטבח מודרני מתוכנן בדרך כלל בחלל פתוח שנושק לאזורי התכנסות משפחתיים ואירוח. פריסת המטבח ועיצוב נכון הם שיבטיחו את המטבח, שיתאים בצורה הטובה ביותר למשתמשים בו ולחלל בו הוא נמצא, פונקציונלית ואסתטית גם יחד. אמנם פריסת המטבח מוכתבת ברובה מתוכנית הרצפה של הבית אבל תכנון טוב ויצירתי תמיד יוכל לייעל ולהפיק את המיטב.
פריסת המטבח איננה רק הצבת יחידות המטבח במקום הנכון. היא תתייחס לארגונומיה נכונה:
מרחקים, מרחבים נוחים לתנועה, התאמת הגבהים של הארונות למשתמשים שיהיו נוחים לעבודה ולגישה, מיקום נכון למוצרי החשמל וכדומה.
לתכנון של המטבח המודרני כמה פריסות פופולריות אופייניות:

מטבח בקיר אחד

את תכנון מטבח הקיר האחד נפגוש בדרך כלל במטבחים קטנים יותר. זו פריסה פשוטה, חסכונית במקום, שאינה מוותרת על פונקציונליות. כל שצריך למטבח נמצא בקו ישר על קיר אחד בודד. זו פריסה בה יכולים להיות ארונות תחתונים, ארונות עליונים, ארונות גבוהים או מטבח שלם מוסתר, הבנוי בתוך דלתות כיס מתכנסות. אמנם לא יתקיים כאן משולש העבודה המסורתי בין המקרר, הכיור והכיריים, אך תהיה נגישות טובה לכל החלקים הפונקציונליים של המטבח. כמובן שיש להשאיר אזורים פנויים ביניהם לשטחי בטיחות ועבודה. אפשר לתכנן ארונות עד התקרה על מנת לנצל יותר שטח לאחסון או לרהט בארונות שקופים או במדפים פתוחים לתצוגה אישית. בקצוות ימוקמו המקרר או ארונות גבוהים אחרים.

מטבח שתי שורות או מטבח עם אי

מטבח המורכב משתי שורות של ארונות הניצבות זו מול זו, ביניהן מעבר פנימי. הפריסה הפופולרית הזו מבטלת את הצורך בארונות פינתיים ולמעשה עושה שימוש בכל מילימטר של שטח ללא בזבוז.
במידה שפריסת הארונות היא לאורך שני קירות היא תהיה נוחה רק במידה ושני הקירות לא יהיו מאד רחוקים זה מזה והמרחק בין הארונות יהיה סביר.
הפריסה הליניארית של שתי השורות מאפיינת מאד מטבחים מודרניים עם אי. שורת הארונות העצמאית או האי מאפשרים גמישות רבה יותר בתכנון הנקודות הפונקציונליות במטבח. אפשר להפריד בין הכיור לכיריים ועדיין לשמור על מרחק אידיאלי ביניהם, אפשר להפריד בין הארונות הגבוהים למשטחי העבודה ומוצעת גמישות רבה יותר בכל הנוגע למשטחי העבודה ושטחי האחסון.
מטבח עם אי צריך להיות גדול מספיק כדי לאפשר זרימת תנועה טבעית סביבו. האי יכול לשמש כאזור עבודה ומקום מפגש חברתי, בו בני משפחה וחברים יכולים לתקשר בזמן הכנת הארוחות. מיקומו במרכז המטבח מבקש התייחסות מיוחדת לעיצובו.

מטבח בצורת האות L

באפשרות זו פריסת ארונות המטבח היא לאורך שני קירות מאונכים זה לזה כשפינה מחברת ביניהם. פריסת האות L מתאימה למטבחים קטנים וגדולים. אורך הצלעות נקבע כמובן בהתאם לאפשרויות המקום וכמות הארונות הנדרשת. העיצוב הוא פתוח ומציע גמישות רבה במיקום מכשירי החשמל ואזורי העבודה. את המקרר והארונות הגבוהים ממקמים בקצוות (בדרך כלל באחד מהם) ומהם ממשיך משטח העבודה.

מטבח בצורת U

פריסה בה שותפים שלושה קירות קיימים (או מדומיינים) נושקים. היא מתאימה בעיקר למטבחים גדולים יותר. צורת ה-U מספקת שפע של אחסון ומשטחי עבודה. מומלץ לא לרהט את כל צלעות המטבח בארונות עליונים, כי ההרגשה תהיה של חלל סגור מדי. אפשר, למשל, לרהט צלע אחת בארונות גבוהים, צלע נוספת בארונות עליונים והצלע הנותרת יכולה להיות ללא קיר תומך, כמו חצי אי, עם/בלי אזור לישיבה.
זרימת העבודה מאד נוחה בפריסה זו והיא יכולה לאפשר למספר משתמשים עבודה בו זמנית.

מטבח עם חצי אי

כאשר שטח הרצפה של המטבח קטן יותר ועדיין רוצים ליהנות מיתרונותיו של אי במטבח – מטבח עם חצי אי הוא פתרון מצוין. במטבח כזה האי מחובר באחת מצלעותיו לקיר או לארונות, בדומה לדלפק. אפשר להסיר קיר אחד במטבח סגור קטן ולהשאיר את הארונות התחתונים, שהופכים לחצי אי פתוח לחלל המשותף למטבח. מתקבלת מיד הרגשת מרחב מאווררת יותר.
כאמור פריסת המטבח תלויה בשטח שהוקצה לו, בסגנון ובמבנה הבית. לפעמים הדברים ניתנים לבחירה גמישה יותר ולפעמים ישנם אילוצים שמכתיבים את התוכנית, אך תמיד זו צריכה להיות התאמה אישית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *