עיצוב פנים: זיוה בר, צילום: גידי בועז

פריסת המטבח המבוקשת ביותר היום היא מטבח עם אי. כמעט כל מה שהיה צמוד לקירות במטבחים הסגורים יכול להיות מתוכנן באי במטבח פתוח. עם זאת ועל אף הפופולריות לה הוא זוכה האי אינו מתאים לכל מטבח. ממדי ותצורת המקום המיועד למטבח יקבעו את אפשרות היתכנות האי במטבח, גודלו וצורתו.
ריכזנו כמה טיפים שיעזרו להבין כיצד אפשר ליהנות ממטבח עם אי אידיאלי:

שימוש עיקרי באי

חשבו תחילה מה יהיה השימוש העיקרי באי. הגודל שלו יתייחס למטרותיו: האם הוא ישמש למרכז הכנת האוכל – לכיריים? האם לכיור? לאכילה? כל אחת מהפונקציות דורשת מרחבים משלה.
הכיריים מחייבים משטחי בטיחות נקיים סביבם, כולל מעֵבֶר להם, ויש להימנע מלמקם אותם בקצוות.

מה המרחק בין האי לארונות האחרים?

אפשר לתכנן אי במטבח רק כאשר יש מרחק סביר בינו לבין הארונות האחרים במטבח או בינו לבין הקירות. המרחק המומלץ הוא 105-120 ס"מ. במטבחים קטנים מאד אפשר להסתפק בפחות ובכל מקרה – לא פחות מ-80 ס"מ.
המרחק המומלץ תלוי גם במספר המשתמשים במטבח ובפונקציות המאכלסות את האי או את הארונות מולו. במקרה של מרחק מצומצם כדאי שפתיחת הארונות או המגירות לא תדרוש מרחבים גדולים. למשל ארונות פחות עמוקים ודלתות צרות יחסית. יהיה קשה להתנהל במרחק מצומצם כאשר דלת המדיח נפתחת כלפי מטה והסלסלות אמורות לנוע בנוחות החוצה. חלל שיהיה צפוף מדי עלול אף להיות מסוכן.

מרחבי בטיחות

יש לשמור על מרווחים נכונים ובטיחותיים בעיקר במקומות בהם נמצאים מוצרי החשמל. המרחק צריך לאפשר את פתיחתם בצורה נוחה ובטוחה. בעיקר של התנור, המדיח והמקרר. מדיח כלים שנפתח כלפי מטה ויישאר פתוח מהווה מכשול. קירבה רבה מדי מול תנור חם מסוכנת. גם מקרר דורש עמידה פרונטלית נוחה מולו ולכן יש לבצע בחירה מושכלת של גודל הדלתות ואופן פתיחתן.

עיצוב פנים: זיוה בר, צילום: גידי בועז

התייחסות לזרימת העבודה במטבח

תכנון נכון של האי במטבח תאפשר זרימת עבודה חלקה ונוחה בין נקודות הבישול וההכנה, הניקיון והאחסון. כלומר: הנתיב בין אזור הכנת המזון (הכיריים), אזור הניקוי (הכיור) ואזור אחסון המזון (המקרר) צריך להיות פנוי, כאשר המרחקים נוחים ובטיחותיים. במקרים בהם תהיה ישיבה על האי יש לתכנן לה מרחב משלה והיא לא אמורה להפריע לזרימת העבודה. אין מידה אחת שמתאימה לכל תכנון אי ומטבח, אך אם נתיבי העבודה אינם בזרימה נוחה האי לא ימלא את ייעודו ויפריע להתנהלות.

מידות משטח העבודה לאי

כאשר מתכננים את גודל האי מומלץ להתייחס למידותיו מעוד שתי זוויות: האחת היא במחשבה על אפשרויות הגישה הנוחות לניקיונו והשנייה תיתן את הדעת לסוג משטח העבודה שמתכוונים לייעד לו. הדבר משמעותי במיוחד באיים גדולים. ישנם סוגי אבנים למשטחי המטבח שיש להם מגבלה של גודל ויתכן ויהיה צורך בתפר באי, שאולי תעדיפו להימנע ממנו. גם אפשרות שינוע האבן למטבח ראויה להתייחסות כבר בשלב התכנון. יתכן ואין אפשרות גישה מעבר לפלטה בגודל מסוים ולכן נדרשות התאמות בגודל האי או התייחסות לאפשרות התפרים והחיבורים.

חצי אי

במטבחים קטנים פעמים רבות משתמשים בפתרון של "חצי אי", הקבוע בקצהו האחד לארונות או לקיר. תכונותיו של חצי האי דומות לאי הנפרד. הוא רק תופס פחות שטח רצפה.

אי ייצוגי

בין אם האי הוא נפרד ובין אם הוא חצי אי, בין אם הוא רחב ידיים במטבחים גדולים ובין אם הוא מצומצם במטבחים קטנים – פעמים רבות האי הוא למעשה רהיט הביניים בין המטבח לחללים הציבוריים בבית. אפשר לתת לו דגש ייצוגי ועיצוב שונה בתכנון הנראות שלו; ותמיד לשמור על הפרופורציה שתהיה חשובה על מנת לשמור על האסתטיקה של המטבח כולו.
התצורה והפרופורציות לאי תלויים, כאמור, בגורמים רבים: צורת החלל, גודלו, מיקום הפתחים, דרכי גישה, הייעוד שלו ועוד. הרוב בוחרים למקם את הכיריים על האי כי הן אסתטיות יותר מסביבת הכיור, אליה נלווים בדרך כלל סבון כלים, סבון ידיים, מטלית, מגבת וכדומה.
בסופו של דבר זו העדפה אישית. מומלץ להיעזר בשירותי עיצוב מקצועיים ובחברת מטבחים שתהיה קשובה לצרכים, לשאיפות שלכם ותתאים לטעמכם העיצובי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *