צילום: גידי בועז

משטחי העבודה הקיימים היום למטבח מתוכננים בדרך כלל להיות עמידים וקלים לניקוי. מרבית המשטחים הם מתועשים ותוכננו לשאת את תנאי העבודה במטבח ולהיות במגע עם מזון. הם עמידים בפני שריטות, כתמים, טמפרטורות גבוהות, הם חלקים ללא נקבוביות, כך שקל לנקות ולחטא אותם.

ניקוי משטחי פורצלן הוא קל ופשוט

משטחי הפורצלן, שיש המכנים אותם "גרניט פורצלן", נחשבים היום למשטחים העמידים והקלים  ביותר לניקוי ותחזוקה. אלו משטחים חזקים, בצפיפות וקשיות חומרית מאד גבוהה ולכן לכלוך רגיל לא יצטבר וייטמע בחומר עצמו בדרך כלל. מכיוון שתהליך ייצורם נעשה בחום מאד גבוה תהיה להם גם עמידות גבוהה יחסית לחום. מטלית רכה או ספוג עם תמיסת ניקוי במים בהחלט תעשה את העבודה.

עם זאת כדאי להיות ערים לכך שמשטחי הפורצלן הם משטחים מסוגננים ואינם עמידים לחלוטין בפני כל נגע. ככלל מומלץ להימנע מחומרי ניקוי כימיים חומצתיים או אגרסיביים. הם עלולים לשנות את מרקם הצבעים של המשטח. חומרים כאלו עלולים גם לזלוג לחזיתות המטבח ושם הנזק עלול להיות קשה יותר. מומלץ לנקות מיד כל נוזל או חומר אורגני עם צבע ולא לחכות שיתייבש על המשטח. כתמים מלימון, סלק או אפילו יין שלא יטופלו מיד עלולים להשאיר סימנים. משטחי הפורצלן בגימור המבריק גם חשופים יותר לשריטות ויתכן שהאחריות לא תכסה זאת.

משטחי גרניט טבעיים

משטחי עבודה נוספים מומלצים, הנחשבים לעמידים וקלים לניקוי בדומה למשטחי הפורצלן, הם משטחי הגרניט הטבעית. הגרניט היא אבן שנחצבה בסלעי הטבע ונמצאת בין המחצבים הטבעיים החזקים ביותר. יופייה הוא במלאכת המחשבת האותנטית של הטבע ועל כן כל משטח הוא חד פעמי והוא יכול להביא עמו למטבח מראה אסתטי יוקרתי ייחודי.

כמו הפורצלן הגרניט פחות רגישה לשריטות ולכתמים והיא עמידה בטמפרטורות גבוהות ואף בתנאי מזג אוויר חיצוניים. לכן אפשר להשתמש בו גם ליישומי חוץ.

חסרונות המשטחים

למרות יתרונותיהם הרבים של משטחי הפורצלן והגרניט חשוב להכיר גם את חסרונותיהם. החיסרון העיקרי של שני המשטחים נובע באופן אבסורדי מיתרונם: קשיות החומר. חוזקו של החומר וקשיותו הופך אותו למעט שביר יותר בתנאים מסוימים. את משטחי הפורצלן אפשר לקבל מדוקקים יחסית בעובי של 12 מ"מ, ביישומים מסוימים אפילו פחות מכך. לכן מכה רצינית מסיר כבד בקצוות עלולה לכרסם בחומר ולהשאיר סימני שבר.

משטחי הגרניט מגיעים בדרך כלל בעובי של 20 מ"מ ולכן סביר להניח שהוא לא יקבל שברים קטנים בקצוות החומר ולא ייסדק בשימוש יומיומי. אולם נפילה של משקל גבוה וחריג עליהם עלולה לגרום לשבר.

לשני המשטחים נדרש תקציב גבוה יחסית בהתאם לאיכותם וטיבם.

עיצוב פנים: זיוה בר, צילום: גידי בועז

עיצוב פנים: זיוה בר, צילום: גידי בועז

המלצות כלליות לכל סוגי המשטחים

מומלץ לצאת מתוך נקודת ההנחה שכל משטחי העבודה רגישים במידה זו או אחרת לשריטות. משטחי הפורצלן אמנם רגישים פחות, אלא אם כן תזמינו אותם בגימור מבריק. כדאי להתרגל להשתמש בקרש חיתוך ולא לחתוך ישירות על משטח העבודה. מתחת לכוסות, בעיקר כוסות היין, לשים תחתיות וכן חמסירים (מעמד לסיר וכלים חמים) מתחת לסירים. אנחנו לא יודעים לאיזו טמפרטורה הסיר הגיע כאשר הורדנו אותו מהכיריים או הוצאנו מהתנור והנחנו על משטח העבודה. לאחר כל ניקוי מומלץ לשטוף במים נקיים ולייבש במטלית, נייר סופג או מגבת. זה יחזיר את מראה המשטח להיות כחדש. טיפול נכון וראוי במשטחי העבודה יבטיחו שהם ישמרו על המראה הנהדר המקורי שלהם ונוכל ליהנות מהם שנים רבות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *